آلودگی به بدافزار، در صدر رخدادهای كامپیوتری سال جدید

آلودگی به بدافزار، در صدر رخدادهای كامپیوتری سال جدید

بیشترین فراوانی رخدادهای کامپیوتری در در دو هفته اول فروردین ماه سال 1400، مربوط به آلودگی به بدافزار و بات بوده است که بیشتر از 70 مورد را شامل می شود.


به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، گزارشی از ۲۵۴ مورد خدمت ارائه شده توسط مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای کامپیوتر ای) در دو هفته اول فروردین ماه سال ۱۴۰۰ (۱ الی ۱۵ فروردین ۱۴۰۰) در گراف های زیر قابل مشاهده می باشد. خدمات ارائه شده شامل فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگی شده توسط مرکز، بخش های دریافت کننده این خدمات و نحوه باخبر شدن مرکز از این رخدادها است.
طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب مربوط به آلودگی به بدافزار و بات، فیشینگ سایت های خارجی، شناسایی لطمه پذیری، فیشینگ سایت های داخلی، گزارش های خبری، دیفیس سایت، درخواست مشاوره، درخواست ارزیابی، افشای اطلاعات، باج افزار و منع سرویس داخلی بوده است.


نحوه باخبر شدن مرکز ماهر از رخداد نیز در نمودار زیر آمده که نشان میدهد بیشترین آمار بوسیله مراجع بین المللی به این مرکز رسیده است.


بیشترین اطلاع رسانی بوسیله منابع داخلی به ترتیب از سامانه دانا، کارشناسان مرکز ماهر، سامانه هوشیار، گزارش آپاها، گزارش مردمی، سامانه بینا، سامانه تله بدافزار، گزارش بخش خصوصی، گزارش نهادهای حاکمیتی و افزونه ضدفیشینگ رسیده است.


همین طور بخش های دریافت کننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، بخش خصوصی، دستگاه های حاکمیتی و بانک ها و موسسات مالی می شود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است.


در نمودار بخش های حاکمیتی دریافت کننده خدمات از مرکز ماهر هم وزارت فرهنگ و ارشاد درصدر و به دنبال آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت نیرو، وزارت نفت و بعد از آن وزارت کشور، وزارت بهداشت، وزارت عتف، وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت اقتصاد و امور دارایی قرار دارد.


باتوجه به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در بیشتر کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجام شده است، مرکز ماهر بعنوان CERT ملی ایران در سال ۱۳۸۷ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گسترده ای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد.
این مرکز در حوزه کارهای امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی برمبنای درخواست سازمان ها است. همین طور در حوزه کارهای پیشگیرانه نیز این مرکز وظیفه دارد تا به ارائه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعف های سامانه ها در سطح ملی و انتشار بسته های راهنما برای مقاوم سازی سامانه ها بپردازد.



1400/01/21
12:03:24
0.0 / 5
1199
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , باج افزار , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
ابر نت