شناسایی 140 مورد آلودگی به بدافزار و بات در فروردین ماه

شناسایی 140 مورد آلودگی به بدافزار و بات در فروردین ماه

گزارشی از ۵۰۳ فراوانی رخدادهای کامپیوتری در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ انتشار یافته و بیشترین فراوانی در ارتباط با آلودگی به بدافزار و بات بوده که بیشتر از ۱۴۰ مورد را شامل می شود.


به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، گزارشی از ۵۰۳ مورد خدمت عرضه شده توسط مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای کامپیوتر ای) در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ در گراف های زیر قابل مشاهده می باشد. خدمات عرضه شده شامل فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگی شده توسط مرکز، بخش های دریافت کننده این خدمات و نحوه آگاه شدن مرکز از این رخدادها است.
طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب در ارتباط با آلودگی به بدافزار و بات، فیشینگ سایت های خارجی، شناسایی صدمه پذیری، فیشینگ سایت های داخلی، گزارش های خبری، درخواست مشاوره، افشای اطلاعات، دیفیس سایت، باج افزار و درخواست ارزیابی بوده است.


نحوه آگاه شدن مرکز ماهر از رخداد هم در نمودار زیر آمده که نشان داده است بیشترین آمار از راه مراجع بین المللی به این مرکز رسیده است.


بیشترین اطلاع رسانی از راه منابع داخلی به ترتیب از سامانه دانا، کارشناسان مرکز ماهر، گزارش آپاها، سامانه هوشیار، سامانه بینا، گزارش مردمی، سامانه تله بدافزار، گزارش بخش خصوصی، گزارش نهادهای حاکمیتی و افزونه ضدفیشینگ رسیده است.


همینطور بخش های دریافت کننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، بخش خصوصی، دستگاههای حاکمیتی و بانک ها و موسسات مالی می شود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است.


در نمودار بخش های حاکمیتی دریافت کننده خدمات از مرکز ماهر هم وزارت بهداشت، وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت عتف در صدر و به دنبال آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت نیرو، وزارت نفت و بعد از آن وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت دادگستری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی و قوه قضائیه قرار دارد.


با عنایت به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اغلب کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجام شده است، مرکز ماهر بعنوان CERT ملی ایران در سال ۱۳۸۷ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گسترده ای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد.
این مرکز در حوزه فعالیتهای امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی بر مبنای درخواست سازمان ها است. همینطور در حوزه فعالیتهای پیشگیرانه هم این مرکز وظیفه دارد تا به عرضه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعف های سامانه ها در سطح ملی و انتشار بسته های راهنما برای مقاوم سازی سامانه ها بپردازد.




منبع:

1400/02/04
20:35:54
0.0 / 5
1122
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , باج افزار , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
ابر نت