در گفت وگو با ابرنت بررسی شد

اولویت مهم کاربران برای کوچ به پیام رسان های داخلی چیست؟

اولویت مهم کاربران برای کوچ به پیام رسان های داخلی چیست؟

ابرنت: به گزارش ابرنت، یک کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با ملزومات حمایت و تقویت پیام رسان های داخلی، با اعتقاد به این که باید سطحی از امنیت و پایداری سیستم در پلتفرم های داخلی افزایش پیدا کند، تصریح کرد که پیام رسان ها می توانند با هم به سمت کنسرسیوم شدن پیش بروند.


محمدرضا اصنافی - کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات - در گفتگو با ایسنا، در رابطه با الزامات و راهکار ها برای کوچ مناسب به پیام رسان های داخلی، با اعتقاد به این که برخی راهکار ها به علت شرایط موجود کارایی ندارند اظهار نمود: میتوان چند راهکار را برای افزایش ظرفیت پیام رسان ها عرضه کرد و انجام داد؛ اول این که ما نیازمند یک پلتفرم واحد هستیم نه چند پلت فرم، به عبارتی همین شکسته شدن پلتفرم ها سبب می شود آنها مزیت رقابتی خویش را در مقابل پلتفرم های خارجی از دست بدهند. به صورت مثال در گذشته همه در پیام رسان تلگرام یا واتس آپ بودند اما حالا برخی از کاربران به صورت مثال در پیام رسان بله یا ایتا هستند و این سبب می شود توان رقابتی خویش را از دست بدهند.
اصنافی افزود: مساله دیگر اینست که پیام رسان ها می توانند با هم به سمت کنسرسیوم شدن پیش بروند؛ به صورت مثال شورایعالی فضای مجازی می تواند بعنوان محور عمل کرده و ظرفیت های فنی همه را ترکیب کند و یک کنسرسیوم پلتفرم داشته باشیم که به نظر من این ایده مفیدتر است تا اینکه پلتفرم ها بخواهند به صورت جدا فعالیت کنند؛ البته این عوامل با عنایت به شرایط موجود امکان دارد کارایی کمی داشته باشد و این گونه نیست که بمحض انجام پروژه، با موفقیت مواجه شود.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه باید سطحی از امنیت و پایداری سیستم در پلتفرم های داخلی افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: شرایط باید طوری باشد که این پلتفرم ها جز با حکم قضایی نتوانند محتوایی را پاک یا کاربری را محدود کنند. این که فرضا با دستور هر دستگاه امنیتی یا رابط قضایی، پلتفرم ها مجبور به اجرا باشند، سبب خواهد شد که پایداری این سیستم ها پایین بیایند. درنتیجه اگر مقرراتی در اینباره وضع شود که اعمال محدودیت فقط با حکم قضایی قابل انجام باشد، این یک مزیت به حساب می آید.
وی در رابطه با ملزومات حمایت و تقویت پیام رسان های داخلی اظهار داشت: نکته اول این که وام دادن به پلتفرم ها ضرر است و نباید این امر اتفاق بیافتد چونکه تخصیص وام یا تسهیلات، امکان دارد آنها را وابسته کند و سبب انحرافشان شود. دولت باید با این پلتفرم ها در پروژه ای که آنرا موفق می داند، شریک شود و ریسک آنرا بخرد و در سود و زیانش سهیم شود، نه این که به پلتفرم ها وام داده شود چونکه تخصیص وام، انتقال ریسک به مالکیت پلتفرم به حساب می آید و چون ریسک در این عرصه بالاست، امکان دارد با دریافت وام، آنرا در زمینه ای که ریسک کمتری دارد، سرمایه گذاری کنند اما گر دولت ریسک آنها را بخرد، انگیزه پلتفرم ها هم افزایش پیدا خواهد نمود.
اصنافی خاطرنشان کرد: مساله دیگر تأمین زیرساخت های فنی است که می تواند به پیام رسان ها یا پلتفرم های داخلی کمک نماید، همینطور در حوزه تحقیق و توسعه یا R&D کمک به پلتفرم ها اثرگذار است و این که اگر قرار باشد کمکی هم صورت گیرد، به شرط این باشد که ۵۰ درصد در حوزه R&D باشد.
وی مبحث دیگری که دولت می تواند در رابطه با آن به پلتفرم ها کمک نماید را بحث شفاف سازی مقررات دانست و تصریح کرد: مهم ترین مساله ای که پلتفرم ها دارند، عدم شفافیت مقررات و نحوه نظارت هاست که این سبب می شود مزیت خویش را نسبت به رقبای خارجی از دست بدهند.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با نقش معافیت های مالی و عرضه تسهیلات به کاربران برای تشویق آنها در ورود به پلتفرم های داخلی، اظهار داشت: مساله کاربر برای ورود به این پلتفرم ها، محدودیت محتواست، در واقع کاربر به دنبال محتوایی است که بتواند حصار رسانه ای را بشکند و بتواند دسترسی متنوع تری به اخبار سیاسی و اجتماعی و غیره داشته باشد.
وی تاکید کرد: پلتفرم های داخلی تا وقتی که نتوانند نیاز کاربر به محتوای مناسب و متنوع را رفع کنند، حتی وجود معافیت و عرضه تسهیلات هم چندان موثر نخواهد بود و به عقیده شخصی من تسهیلات مالی امکان دارد سبب انحراف پلتفرم ها هم بشود. از طرفی در نظر گرفتن ارزش افزوده هم تاثیر اندکی در ورود کاربران به پلتفرم های داخلی دارد، به صورت مثال برخی پیام رسان ها حالا این اقدام را انجام می دهد اما در عمل نتوانستند مزیتی ایجاد کنند.
اصنافی افزود: این اقدام مثل اینست که به یک ماشین که نمی تواند حرکت نماید، آپشن های متعدد اضافه شود، یعنی فرد ماشینی را خریده تا از آن استفاده نماید اما حرکت نمی کند؛ در زمینه پلتفرم های داخلی هم امکان دارد شرایط به همین صورت باشد، آپشن وجود داشته باشد اما به اصطلاح راه نرود.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنانش در رابطه با زمان فراگیر شدن استفاده از پیام رسان های داخلی، اعتقاد دارد که در این حوزه اقداماتی باید در گذشته و قبل تر از شرایط سیاسی فعلی انجام می شد.
اصنافی با اشاره به اینکه صیانت از حقوق کاربران و اطمینان به امن بودن اطلاعات آنها در استفاده و اقبال از پیام رسان های داخلی اولویت اول و دوم کاربر است، خاطرنشان کرد: این امر هم مهم می باشد چونکه کاربران محتوای مهم و خاصی ندارند که نگران امنیت آن باشند، در واقع کابران مصرف کننده هستند؛ به صورت مثال جمعیت ۷۰ و ۸۰ درصدی از مصرف کننده محتوا داریم که اصلا محتوایی تولید نمی کنند که نگران امنیت آن باشند.
وی در رابطه با راهکارهای بلندمدت و کوتاه مدت در زمینه فرهنگ سازی استفاده از پیام رسان های داخلی برعهده چه نهادهایی است، اظهار نمود: صدا و سیما همچون نهادهایی است که در این حوزه می تواند فرهنگ سازی لازم را انجام دهد. البته باید تصریح کرد که فرهنگ سازی اغراق آمیز هم نتیجه برعکس خواهد داشت. به عقیده من اگر اجازه داده شود در فرهنگ رقابت اقتصادی این پلتفرم ها هم رشد کند، نتایج بهتری مشاهده می شود. رگولاتوری هم در این حوزه باید شفافیت ایجاد نماید و در نتیجه این اقدامات مردم خود به خود به این پلتفرم ها کوچ می کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا زیرساخت ها، رایانش ابری و سرورهای کشور پایداری لازم برای جذب تعداد بالای کاربر را دارند، اظهار نمود: این سوال را باید مسؤلان وزارت ارتباطات پرسید و آنها باید پاسخ دهند.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با تجربه سایر کشور ها در این حوزه اظهار داشت: اغلب کشور های دنیا در این راه حرکت کرده اند ولی هر کشوری با عنایت به شبکه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود باید اقدامی انجام دهد، برخی از کشورها مانند روسیه و چین در این حوزه خیلی موفق بودند اما کشورهایی هم هستند شکست خورده اند و الزاما تجربه سایر کشورها در این حوزه جواب نمی دهد.
اصنافی در رابطه با این که شکل ظاهری و سرعت بالای پیام رسان ها چقدر می تواند در اقبال کاربران به استفاده از پیام رسان های داخلی موثر باشد تصریح کرد: تعداد زیادی کاربر بدون موضع سیاسی در کشور داریم که به اصطلاح کاربر خاکستری و صرفاً خواستار سرویس هستند و هرچه به آنها سرویس بدهند از آن استفاده می نمایند و در این شرایط بطور قطع شکل ظاهری و سرعت بالا مزیت به حساب می آید.





منبع:

1401/08/05
13:01:55
0.0 / 5
727
تگهای خبر: ابری , ارتباطات , ارزش , تلگرام
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
ابر نت