چرا اپل آیفون را گران نمی کند؟

چرا اپل آیفون را گران نمی کند؟

ابرنت: ابرنت: قیمت مدل استاندارد آیفون از 999 دلار آغاز می شود که مشابه قیمتی است که در سال 2017 داشت اما چرا اپل تورم را در قیمت این گوشی یه حساب نمی آورد؟



به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، وقتی به آیفون فکر می کنید، چه چیزی به نظرتان می آید؟ سخت افزار گرانقیمت این گوشی؟ کیفیت عالی دوربین آن یا پردازنده قدرتمند متحیر کننده اش؟ اتصال بی سیم با آی پد و مک بوک؟ درباره ی آیفون هر طور فکر کنید، کیفیتی که هیچگاه در این گوشی پرچمدار دیده نشده، مقرون به صرفه بودن آن بوده است. با اینحال اگر دقت کنید، آیفون در حقیقت به مرور زمان ارزانتر شده است. در حقیقت اپل، قیمت آیفون را از سال ۲۰۱۷ افزایش نداده است.

وب سایت makeuseof در گزارشی به بررسی این مساله پرداخته که اپل چگونه موفق شده است قیمت آیفون را با وجود تورم رو به رشد، ثابت نگه دارد و در وهله نخست، چرا قیمت آیفون را افزایش نداده و این اقدام چه تاثیری روی کاربران می گذارد.

قیمت آیفون از سال ۲۰۱۷ افزایش پیدا نکرده است


این نمودار قیمت آیفون هایی که در اندازه مشابه از سال ۲۰۱۷ وارد بازار شده اند را نشان میدهد.

آیفون ایکس در سال ۲۰۱۷ با قیمت آغازین ۹۹۹ دلار ارائه شد. پنج سال بعد، آیفون ۱۴ پرو با همان قیمت مشابه ارائه شد. اگر تورم را در نظر بگیریم، آیفون ۱۴ پرو باید ۱۲۰۰ دلار قیمت داشت. با این وجود، چنین نشد. اما واقعا چه اتفاقی افتاده و چطور اپل از بین همه شرکت ها، با وجود مشتریان بسیار وفادار و قدرت قیمت گذاری دیوانه واری که دارد، برای افزایش قیمت محصولش به مدت پنج سال چنین تردید نشان داده است. این طور نیست که اپل واقعا از نتایج تورم یا موارد دیگر مصون بوده باشد.

اپل چطور قیمت آیفون را ثابت نگه می دارد؟

درست است که اپل از تورم در امان مانده اما در حقیقت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر شرکت های سازنده تلفن هوشمند داشته است. این شرکت از قدرت چانه زنی فوق العاده بالایی برخوردارست برای اینکه اغلب، بزرگترین مشتری تولیدکنندگان قراردادی خود بوده و در حقیقت اپل، بزرگترین مشتری این شرکت های فناوری به حساب می آید:

فاکسکان: قطعات آیفون را مونتاژ می کند.

تی اس ام سی: تراشه های سیلیکونی اپل را تولید می کند.

سامسونگ: نمایشگرهای OLED را برای آیفون ها عرضه می کند.

سونی: سنسورهای دوربین آیفون را تامین می کند.

کوالکام: مودم های 5G را تامین می کند.

مسئله این است که تولیدکنندگان قراردادی اپل اغلب به حدی با این سازنده آیفون مرتبط هستند که هرگونه موفقیت این شرکت، تاثیر مستقیمی در رونق کسب وکار آنها دارد. به عبارت دیگر، این شرکتها انگیزه واضحی برای مساعدت با موفقیت اپل دارند برای اینکه گزینه دیگر، از دست دادن بزرگترین مشتری شان و به خطر انداختن آینده شان خواهد بود. به سبب این ارتباط تنگاتنگ، وقتی اپل از این شرکتها درخواست می کند قیمت خودرا خیلی بالا نبرند، چاره دیگری به جز اطاعت از این غول آمریکایی ندارد. به این ترتیب، اپل توانسته است هزینه های خود و متعاقب آن، قیمت آیفون را نسبتا ثابت نگه دارد اما این همه ماجرا نیست.

استفاده از روابط قوی با تولیدکنندگان قراردادی، تنها قسمتی از این معادله است. از آنجائیکه اپل تقریباً سه چهارم از کل سود این صنعت را به خانه می برد، می تواند از پایین رفتن حاشیه سود خود بدون این که تاثیر زیادی بر کل صورت وضعیت مالی این شرکت داشته باشد، چشم پوشی کند.

در نهایت اپل از این عادت که تخفیف عرضه نمی کند نیز برخوردارست. در صورتیکه سازندگان گوشیهای اندرویدی اغلب تخفیف هایی پیشنهاد می کنند، مدل های آیفون، دست کم در آمریکای شمالی، در طول سال به همان قیمتی که در ابتدای ورود به بازار داشتند، فروخته می شوند. بنابراین، اپل نیازی ندارد که در ابتدا قیمت بالایی تعیین کند تا قیمت را بعد از چند ماه کم کند.

تمامی این شیوه ها به اتفاق هم به اپل کمک می کنند قیمت آیفون را ثابت نگه دارد و به این ترتیب، جذابیت بیشتری برای خریداران پیدا کند اما می دانیم که کاربران آیفون حساسیت کمتری به افزایش قیمت در مقایسه با کاربران اندروید دارند. بنابراین، چرا اپل از این مساله استفاده نکرده و قیمت را برای زدن پول بیشتری به جیبش افزایش نمی دهد؟

چرا اپل آیفون ها را گران تر نمی کند؟



دلیل اینکه اپل این همه تلاش می کند تا قیمت آیفون ها را ثابت نگه دارد، از روی عشق و علاقه نسبت به کاربرانش نیست بلکه برای این است که حالا بیش از هر زمان دیگری می خواهد کاربران اندروید به سمت آیفون بیایند. شاید باخبر باشید که فروش جهانی تلفن هوشمند هر سال کاهش می یابد برای اینکه افراد به دلیلهای مختلف، مرتب گوشی خودرا عوض نمی کنند. این به مفهوم آنست که حالا سرپا ماندن و حفظ سودآوری برای شرکت های تلفن هوشمند دشوارتر شده است. بنابراین، راه منطقی برای برخورد با چشم انداز اقتصادی درحال تغییر، شروع فروش خدمات اشتراکی است که استمرار درآمد قابل پیش بینی را تضمین می نماید. این دقیقا همان کاری است که اپل تلاش می کند انجام دهد.

اپل با افزایش ندادن قیمت آیفون، تلاش می کند ورود به اکوسیستم اپل را برای افراد بیشتری آسان تر کند تا بتواند بعدا آنها را به مشترکان پولی دائمی خود تبدیل کند و به این ترتیب، درآمد ثابت را با فروش خدمات اپل مانند اپل تی وی پلاس، اپل آرکید، اپل موزیک، اپل فیتنس پلاس و خدمات دیگر تضمین کند.

این هدف حفظ افراد زیادی در این اکوسیستم تا حد ممکن و قبل از این که خیلی دیر شود، احتمالاً دلیل وجود سری آیفون SE است. اگر آیفون استاندارد، دروازه ورود به اکوسیستم اپل باشد، آیفون SE نسخه ارزانتری است که ورود به باغ محصور شده اپل را بسیار آسان تر می کند.
قیمت خدمات اپل بالا رفته است



اگر اپل با ثابت نگه داشتن قیمت ها، افراد را تشویق می کند آیفون خریداری کنند، نهایتاً باید این شکاف را جای دیگری جبران کند و دقیقا این همان کاری است که این شرکت انجام می دهد. اپل در اکتبر سال ۲۰۲۲، قیمت خدمات خود همچون اپل موزیک، اپل تی وی پلاس و اپل وان را بالا برد. خدمات اپل به شکل دقیق تری منعکس کننده تورم هستند برای اینکه مقصد نهایی کاربر آیفون هستند.

آیفون هم اکنون حدود نیمی از کل درآمدهای اپل را تشکیل می دهد اما اگر این شرکت به این راهبرد ادامه دهد، خدمات اپل ممکنست تا چند سال دیگر، به منبع اصلی درآمد این شرکت تبدیل گردد. به سبب اینکه خدمات اشتراکی به اندازه انجام تحقیقات و پژوهش برای نوآوری در سخت افزار جدید، دشوار و گران نیست، این ایده برای اپل درخشان است. برای افرادی که جیبهای گشادی دارند، اپل ممکنست به زودی "آیفون اولترا" را برای احیای جایگاهش به عنوان سازنده گوشی گرانقیمت عرضه نماید.

اپل می خواهد همه آیفون بخرند

اکنون بیش از همیشه اپل می خواهد کاربران اندروید به آیفون سوئیچ کنند. اپل برای پایین بردن حاشیه سود خود اگر به قیمت جذب کاربران اندروید به اکوسیستم این شرکت و نهایتا، تبدیل آنها به مشترکان پولی همیشگی بوسیله خدمات اپل باشد، مشکلی ندارد.

خواه خوشمان بیاید یا نه، اشتراک ها به بخش بزرگتری از زندگی کاربران تبدیل خواهند شد و اپل درباره ی این تغییر کاملا جدی بوده است. اگر این شرکت بتواند افراد بیشتری را به سمت آیفون بکشاند، کنترل بیشتری روی مسیری که صنعت فناوری در آینده در پیش می گیرد، خواهد داشت.




1401/12/22
12:36:27
0.0 / 5
340
تگهای خبر: آیفون , استاندارد , برند , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
ابر نت