پاسخ به چند سوال مهم درباره ی قابلیت جدید پیامرسان های داخلی

پاسخ به چند سوال مهم درباره ی قابلیت جدید پیامرسان های داخلی

به گزارش ابرنت، قابلیت اینترکانکش یا اتصال متقابل اخیرا برروی چهار پیام رسان داخلی اجرایی شده و بله، ایتا، آی گپ و گپ به یکدیگر متصل شدند. این پیام رسان ها بروزرسانی جدیدی عرضه دادند که حاوی امکان اتصال به مرکز تبادل پیام است و از این پس کاربران هر یک از آنها، امکان ارسال پیام به مخاطبان خویش را در سه پیام رسان دیگر را دارند.



به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، جهت استفاده از امکان اینترکانکشن کافی است کاربران در بخش تنظیمات هر یک از پیامرسان ها در بخش حریم خصوصی و امنیت موافقت خودرا برای دریافت پیام بوسیله سه پیامرسان دیگر را اعلام کنند. دو پیامرسان دیگر یعنی سروش پلاس و روبیکا طبق وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مقرر است در آینده به این مرکز اضافه می شوند.

اتصال داخلی میان پیامرسان ها (اینترکانکشن) یا MXP به مفهوم ایجاد امکان ارسال پیام از مبدا یک پیامرسان ایرانی به سایر سکوهای مشابه بومی است. درباره ی چگونگی عملکرد این سرویس گفته شده که این کار با دو روش کلی برای پیاده سازی ارتباط داخلی میان پیامرسان ها یا mxp وجود دارد. روش خودکار که در این شیوه سرور mxp بطور خودکار مطلوب ترین مقصد برای ارسال پیام را انتخاب می کند.

یکی از مشکلاتی که عموما کاربران پیامرسان های داخلی از آنها گلایه داشتند، تعدد آنها بوده که در نتیجه ارتباط بین کاربران را با سختی­ هایی مواجه می کرد. به همین دلیل پیشنهاد ایجاد امکان ارتباط بین پیام­ رسان های داخلی عنوان شد و این پروژه با حمایت وزارت ارتباطات و فناوی اطلاعات و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی انجام شده است.

اکنون کاربران چهار پیامرسان ایتا، بله، گپ و آی گپ می توانند علاوه بر تبادل پیام، انواع مختلف فایل را هم برای یکدیگر ارسال کنند؛ در این روش نیاز به نصب هیچ نرم افزار دیگری وجود ندارد و پیامرسان دیگری هم ایجاد نشده است و فقط یک قابلیت به پیامرسان های داخلی اضافه شده است.

به زبان ساده تر، هم معماری شبکه و هم سیاست­ های کلی پیام­ رسان­ ها هیچگونه تغییری نکرده و تنها یک قابلیت جدید به پیام ­رسان­ های مشارکت کننده در این طرح اضافه شده و سایر خدمات آنها مثل تماس صوتی و تصویری، پخش زنده، فروشگاه­ های اینترنتی و... مطابق گذشته به فعالیت خود ادامه داده و مشتریان خودرا حفظ خواهند کرد. سیاست های کلان و طرح تجاری که قبلا هر شرکت برای ادامه مسیر خود ترسیم کرده است نیز کماکان به قوت خود باقیست.

امنیت اطلاعات چگونه تامین می شود؟

اما ممکنست سوال مطرح شود که امنیت اطلاعات چگونه تامین می شود؟ پیام­ های مبادله شده بین سرورهای پیام­ رسان­ ها با بهره گیری از آخرین فناوری­ های موجود به طور رمزنگاری مبدا به مقصد (end to end encryption) رمزنگاری شده و عملا امکان رمزگشایی آنها در طول مسیر وجود ندارد.

برخی بر این باور هستند که با اجرای این طرح رقابت بین پیامرسان ها از بین می رود اما توجه به این نکته لازم است که با اضافه شدن این توانایی نه فقط رقابت بین پیام­ رسان­ ها از بین نمی رود بلکه افزایش نیز خواهد یافت. هر پیام­ رسانی که دارای مزیت­ های رقابتی و کیفیت سرویس­ دهی بالاتری باشد به مرور سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص خواهد داد. ضمن این که سایر قابلیت­ های پیام­ رسان­ ها مانند تماس صوتی، تصویری، عملیات بانکی، فروشگاه­ های اینترنتی و... مانند قبل در بستر خودشان ارائه می­ شود.

چرا واتس اَپ و تلگرام این طرح را اجرا نکرده اند؟

عده ای بر این باور هستند که اگر این طرح خوب است چرا پیامرسان های بزرگی مثل واتس اَپ و تلگرام آنرا اجرا نکرده اند یا در کشورهای توسعه یافته هنوز اجرا نشده است، در پاسخ به این پرسش باید گفت اتفاقا اتحادیه اروپا نیز الزام اتصال پیام­ رسان­ های بزرگ با پیام­ رسان­ های بومی خودرا در قسمتی از قانون بازارهای دیجیتال(DMA) در سال ۲۰۲۲ تصویب کرده است، به همین دلیل پیام ­رسان­ های بزرگ فعال در اروپا از سال ۲۰۲۳ میلادی مکلف به پیاده سازی امکان اتصال متقابل با پیام­ رسان­ های کوچک­تر هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از مصاحبه های خود در سال قبل وعده داد بود این طرح تا دهه فجر یا تا آخر سال ۱۴۰۱ اجرائی خواهد شد؛ دراین زمینه باید گفت باوجود تمام پیچیدگی­ های فنی و حقوقی که وجود داشت، در آخر سال ۱۴۰۱ این طرح فاز آزمایشی خودرا با موفقیت به انتها رساند، اما در آن فاز تنها امکان ارسال و دریافت پیام متنی وجود داشت. به همین دلیل تصمیم گرفته شد امکان ارسال و دریافت فایل نیز عملیاتی شود که این فاز نیز در آخر فروردین ماه سال جاری با موفقیت انجام شد.

لازم به ذکر است استفاده از این توانایی برای کاربران اختیاری است، کاربر برای فعال­ سازی این توانایی باید به بخش تنظیمات پیام­ رسان مراجعه نموده و آنرا فعال کند، بدین سبب تا آن زمان که خود کاربر این کار را انجام ندهد، این توانایی فعال نخواهد شد، به زبان ساده­ این توانایی به طور پیش­فرض برای کاربران فعال نیست.

همچنین سازوکار ارسال پیام به نحوی است که فرستنده انتخاب می کند که گیرنده در کدام پیامرسان پیام خودرا دریافت کند. هنگام ارسال پیام از سمت فرستنده، انتخاب پیامرسان مقصد توسط فرستنده صورت می پذیرد به عنوان مثال شما می­ توانید از پیامرسان بله به هر یک از سه پیام­ رسان دیگری که مخاطب مورد نظرتان در آن عضو است، پیام ارسال کنید.

یکی از مسائلی که در مراسم رونمایی این طرح به آن پاسخ داده شد، به ذخیره محتوای پیام های تبادل مربوط می شود؛ قابلیت MXB تنها به عنوان یک گذرگاه تبادل پیام بین پیام­ رسان­ها مورد استفاده قرار می­ گیرد و ارتباطی با ذخیره محتوای پیام­ ها ندارد.

محل تامین هزینه چنین طرحی از کجاست؟

طراحی و پیاده سازی این طرح با حمایت و راهبری وزارت ارتباطات و البته همکاری مدیران و استفاده از ظرفیت تیم های فنی خود پیام­ رسان­ ها مشارکت کننده در آن انجام شده است. وزارت ارتباطات بخش قابل توجهی از زیرساخت مورد نیاز را در اختیار این طرح قرار داده است و ظرفیت نیروی انسانی فنی نخبه پیام ­رسان­ های داخلی هم پای کار آمده است.

ممکن است برای تعدادی کاربران این سوال مطرح شود که آیا امکان دارد با اجرای چنین طرحی پیامرسان ها گرفتار اختلا در سرویس­ دهی شوند، یا سایر قابلیت­ های آنان مثل تماس صوتی و تصویری و... گرفتار اشکال شود؟ در این زمینه می توان گفت این پروتکل خللی را در سرویس­ دهی سایر قابلیت پیام ­رسان­ ها به همراه نخواهد داشت و تنها به عنوان یک قابلیت جدید اضافه خواهد شد. البته فعال سازی این توانایی نیز اختیاری است.

چگونگی برقراری تماس صوتی و تصویری میان پیامرسان ها

در ابتدای این پروژه، امکان برقرای تماس صوتی و تصویری بین پیام­ رسان ­های مختلف فراهم نیست اما ممکنست در ادامه باتوجه به استقبال و تقاضای کاربران این امکان نیز اضافه شود. در این فاز فعلا امکان تشکیل گروه و کانال بین پیام­ رسان­ های مختلف وجود ندارد اما در برنامه فاز بعدی این امکان هم ان شالله اجرا می گردد.

نکته مهم این است، این پیامرسان ها نه مقرر است با یکدیگر ادغام شوند و نه مقرر است پیامرسان جدیدی ایجاد شود بلکه تنها یک قابلیت به پیامرسان ها اضافه شده و در حاکمیت شرکتی، سهامداری و حتی ماهیت خصوصی آنها هم هیچگونه تغییری ایجاد نخواهد شد. لازم به ذکر است استفاده از این توانایی هزینه­ ای برای کاربران نخواهد داشت و کاربران تنها مانند قبل هزینه ترافیک اینترنت مصرفی خودرا برمبنای میزان استفاده از اینترنت پرداخت خواهند کرد.

زمانی که کاربری این توانایی را فعال کند در این صورت مخاطبین او تنها می­ توانند ببینند کاربر در کدامیک از پیام­ رسان­ های داخلی عضو است. تنها محتوای پیام­ های ارسالی کاربر نیز برای مخاطب او ارسال می­ شود و نه هیچ چیز دیگری. همچنین باید این نکته اشاره نمود پیامرسان هایی که به حدی از بلوغ از نظر تعداد کاربران فعال (مطابق مصوبه مرکز ملی فضای مجازی) رسیده باشند و دارای مجوز از وزارت ارتباطات باشند امکان مشارکت در این طرح را خواهند داشت.

نحوه فعال سازی قابلیت اینترکانکشن در پیامرسان های داخلی

برای استفاده از این توانایی (فعال سازی قابلیت اتصال متقابل یا اینترکانکشن در پیامرسان های ایرانی) باید بعد از بروزرسانی پیامرسان خود به آخرین نسخه، وارد حساب کاربری خود شوید، سپس از بخش تنظیمات پیامرسان وارد بخش امنیت و حریم خصوصی شده و گزینه ارتباط با سایر پیامرسان های ایرانی را فعال کنید. با این اقدام قابلیت «اتصال متقابل» فعال می شود و می توانید در فهرست مخاطبان خود که همین امکان را در پیامرسان خود فعال کرده باشند، علاوه بر تبادل پیام متنی، انواع فایلها را نیز رد و بدل کنید.

برای استفاده از این توانایی، با جست وجوی نام مخاطب مورد نظر و کلیک روی «آیکن بی نهایت» می توانید ببینید مخاطبان شما عضو کدام یک از پیامرسان های بومی هستند، سپس از بین پیامرسان های مقصد، پیامرسان مد نظرتان را انتخاب نموده و پیام را ارسال کنید.

روز سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه، فاز اول طرح اتصال متقابل پیامرسان های ایرانی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان فناوری اطلاعات و نمایندگان پیامرسان های داخلی رونمایی گردید.




1402/02/08
15:25:04
0.0 / 5
966
تگهای خبر: ارتباطات , اینترنت , تلگرام , حقوق
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
ابر نت