مهر بررسی كرد؛
مروری بر اختلال های اینترنت در ۵ ماه اخیر
ابرنت: روزشمار اختلالات اینترنت طی 5 ماه گذشته نشان میدهد که کاربران اینترنت در ایران هر ماه با یک یا چند مشکل در اینترنت ثابت و همراه مواجه بوده اند.
به گزارش ابرنت به نقل از مهر، بررسی مروری اختلالات اخیر اینترنت در کشور طی بازه زمانی ۵ ماه اخیر حاکی از این است که از خردادماه تا کنون کاربران در برهه های مختلف با اختلال در اینترنت مواجه بودند که هر کدام از این مشکلات ارتباطی دلیلهای خودرا داشته است و مسئولان وزارت ارتباطات نیز در واکنش به این اتفاقات پاسخ هایی ارایه داده اند.
دامنه این اختلالات از کندی در اینترنت ثابت تا قطعی لینک های بین الملل و حریق گسترده است.
خردادماه؛ کندی در اینترنت ثابت
در خردادماه سال جاری کاربران با اختلال در اینترنت ثابت مواجه بودند بطوریکه با IP ایران هنگام مراجعه به بیشتر سایت های ایرانی با کندی اینترنت مواجه می شدند.
همچنین در اواخر خرداد ماه یکی از اپراتورها با قطعی و اپراتوری دیگر با کندی روبرو بود.
تیرماه؛ قطع لینک های اینترنت بین الملل
در تیرماه سال جاری نیز تعدادی کاربران با اختلال اینترنتی نسبتاً گسترده ای روبرو شدند، همین طور یکی از شرکت های ارائه دهنده اینترنت اختلال های زیادی را در شبکه اینترنت کشور به وجود آورد.
به دنبال کاهش قابل توجه سرعت اینترنت، روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمان با انتشار اطلاعیه ای اعلام نمود: برخی لینک های اینترنت بین الملل که ورودی شان از ارمنستان بوده در خاک کشور گرجستان قطع شده است. در اطلاعیه کوتاه رگولاتوری تاکید شد که پهنای باند مورد نیاز در دیگر مسیرها تامین شده است.
علیرغم اعلام رگولاتوری در خصوص پایداری شبکه اینترنت و این که در کوتاه ترین زمان، پهنای باند مورد نیاز توسط شرکت ارتباطات زیرساخت از دیگر مسیرهای ورودی تامین شد اما برمبنای داده های رادار یک شرکت فعال در عرصه فناوری ابری اختلالی که در اینترنت مشاهده شده بود در برخی از دیتاسنترها همچنان ادامه داشت.
عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ی این اختلال اظهار داشته بود: با آنکه ۲.۵ ترابیت از ظرفیت کشور قطع شد؛ ولی بلا فاصله جایگزین شد چون ما ۳ برابر نیاز کشور اینترنت تامین کرده ایم. این در حالیست که سال ۱۴۰۰ زمانی که ۴۳۰ گیگ از ارتباط در خلیج فارس قطع شد، تا چند روز اختلال داشتیم.
آتش سوزی حوضچه مخابراتی و قطع اینترنت سیار
اما اختلال در تیرماه تنها به قطعی لینک بین الملل محدود نبود. ۱۱ تیر حریق حوضچه مخابراتی سبب قطع اینترنت سیار در بعضی شهرهای جنوب استان تهران شد.
از سوی دیگر در این ماه اختلالی در دسترسی کاربران به سرویس گوگل پیش آمد که شرکت ارتباطات زیرساخت محدودیت جدید گوگل برای کاربران ایرانی را عامل آن اعلام نمود.
۱۲ مرداد ماه؛ اختلال در مرکز IXP تهران
کاربران در ۱۲ مرداد نیز از اختلال در دسترسی به اینترنت ثابت خبر دادند این اختلال به حدی بود که طی ساعاتی حتی دسترسی به سایت ها و خدمات داخلی با مشکل مواجه گردید. شرکت ارتباطات زیرساخت تنها بعد از حل این اختلال دلیل آنرا اختلال در مرکز IXP تهران عنوان نمود.
قطع برق و دیتاسنترهای پایتخت و اختلال در شبکه اینترنت
از سوی دیگر مردادماه همزمان با قطع برق در مناطقی از تهران برخی دیتاسنترهای پایتخت با قطعی مواجه گشتند و سرویس دهی آنها مختل شد. برخی دیتاسنترها به سبب بالا رفتن حرارت در این مراکز و رسیدن دما به نزدیک ۵۰ درجه با خاموشی سرور مواجه گشتند.
مشکلات در شبکه اینترنت طی این ماه ها پای عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به مجلس کشاند. وی با دفاع از عملکرد خود طی این مدت، عنوان نمود که در دو سال قبل ورودی های اینترنت متنوع شده و بیش از دو برابر نیاز کشور، ظرفیت تامین شده است.
وی اضافه کرد: در لایه زیرساخت نیز با بهره بردن از تجهیزات صددرصد ایرانی بیش از ۵۰ درصد رشد داشتیم که تا انتهای سال به دو برابر می رسد و میزان قطعی ها و لینک های اشباع کم شده و ترافیک داخلی تقویت شد، همین طور برای ترافیک داخلی بیش از سه برابر نقاط تبادل ترافیک بالا رفته است.
کمیسیون صنایع از وضعیت اینترنت انتقاد کرد
با این حال در اواخر مرداد ماه کمیسیون صنایع مجلس از وضعیت اینترنت انتقاد نمود و بدین ترتیب روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گزارش این کمیسیون درباب بررسی کیفیت اینترنت و فاکتورهای در رابطه با آنرا قرائت کرد و اظهار داشت: همچون کاستی های مشهودی که می توان به آن اشاره نمود، کیفیت دسترسی شهروندان به اینترنت در بعضی از فاکتورهای آن به عنوان بستر اصلی توسعه دولت الکترونیک و بالطبع اقتصاد دیجیتال است که بعضاً سبب نارضایتی مردم و خسارات های اقتصادی در عرصه کسب وکارها شده است.
عباسپور در جمع بندی گزارش کمیسیون صنایع اظهار داشت: یکی از با اهمیت ترین پارامترهای مؤثر در ایجاد مشکلات فنی در تسهیل دسترسی کاربران به اینترنت افزایش ترافیک شبکه بوسیله استفاده از روش ها و نرم افزارهای موسوم به فیلترشکن است که اغلب در قالب باج افزار با بوجودآوردن لطمه های امنیتی در شبکه به جمع آوری اطلاعات مشترکین اقدام می کنند. باوجود آنکه تعدادی از گزارش ها از افزایش آمار استفاده کنندگان از فیلترشکن حکایت دارد، اما گزارش دقیقی برای شفاف سازی آمار موجود، ارقام شایان توجه هزینه های فیلترشکن و تحمیل آن بر سبد هزینه های خانوارها و در نهایت ارائه راهبردهای مؤثر برای کاهش استفاده از فیلترشکن ها توسط مشترکین، از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ارائه نشده است.
در ادامه این جلسه برخی نمایندگان در انتقاد از عملکرد وزارت ارتباطات و وضعیت اینترنت کشور، بخش مختلف گزارش کمیسیون صنایع را مورد توجه قرار دادند.
همچنین طی این ماه ها انجمن تجارت الکترونیک در گزارشی کیفیت اینترنت ایران را در وضعیت «بحرانی» دانست و برمبنای اطلاعاتی که منتشر نمود اینترنت ایران را بعد از میانمار دومین اینترنت پراختلال و بعد از چین، دومین اینترنت محدود دنیا دانست. این گزارش همین طور تاکید کرد که اینترنت ایران جزو ۵ اینترنت کند جهان است.
شرکت ارتباطات زیرساخت بعداً با دعوت از این انجمن کوشش کرد ضمن بررسی گزارش مذکور به ابهامات موجود دراین زمینه پاسخ دهد و با ارائه شواهدی از کیفیت اینترنت دفاع کند.
محمد جعفرپور، رئیس زیرساخت در قسمتی از نقدهای خود نسبت به گزارش مذکور اظهار داشت: «برخی از نکات در این گزارش بررسی نشده است. اگر ما بخواهیم ۱۰۰ سایت برتر را بررسی نماییم باید نکاتی را در نظر داشته باشیم. در میان این سایت ها سایت های تحریمی وجود دارد و دستور فیلترینگ هم روی تعدادی از آنها اعمال می شود که البته فیلترینگ نیز در اختیار وزیر ارتباطات نیست. در حقیقت باید این حقیقت را در نظر گرفت که میان ۱۰۰ سایت برتر که در نظر گرفته شد، ۵۰ عدد از آنها در حالت تحریم یا فیلتر قرار دارند که این حقیقت را در کشور نمی توان نادیده گرفت.»
سریال اختلالات و بروزرسانی تجهیزات
سریال اختلال اینترنت در شهریور ماه نیز ادامه داشت بطوریکه نت بلاکس در بامدادان ۲۰ شهریورماه با انتشار نموداری در توییتر از اختلال سراسری اینترنت در کل ایران آگاهی داد و اعلام نمود که از ساعت یک بامداد، اختلال در دسترسی به اینترنت در ایران ثبت شده و این سایت با انتشار نموداری از وضعیت شبکه اینترنت در کشور، اعلام نمود افت اتصال به اینترنت به سطح ۷۱ درصد حد معمول خود رسیده است.
در واکنش به این مساله شرکت ارتباطات زیرساخت، عملیات اجرائی ارتقا و توسعه شبکه ارتباطات زیرساخت را علت این اختلال اعلام نمود و اظهار داشت: بمنظور ارتقا و توسعه ظرفیت شبکه ارتباطات زیرساخت و برمبنای نیازسنجی و طراحی های انجام شده قبلی، تجهیزات مورد نیاز تامین شده و مراحل جایگزینی و ارتقا تجهیزات شروع شده است. بدین منظور برمبنای پروسه رایج و مصوب، تغییرات در ساعات کم ترافیک شبانه روز (اکثراً بامدادان )، در قالب down time فنی به انجام می رسد.
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در ۲۲ شهریور ماه در حاشیه جلسه هیأت دولت این مساله را تأیید کرد و اظهار داشت: درحال توسعه شبکه مادر مخابراتی کشور یا core هستیم. ظرف ۶ ماه آتی ۵۰ درصد به ظرفیت لایه IP شبکه اضافه می نماییم و به همین دلیل تجهیزات جدید به شبکه اضافه خواهد شد.
نت بلاکس در ۴ مهر ماه بار دیگر از افت کیفیت اینترنت در کشور گزارش داد اما وزیر ارتباطات در همان روز بار دیگر توسعه در هسته شبکه کشور و نصب تجهیزات جدید را دلیل احتمالی مشکل ارتباطی در ساعات اولین بامدادان اعلام نمود و اظهار داشت: برخی لینک های ارتباطی شرکت زیرساخت به مدت محدود قطع می شود که عمدتا کاربران اثر آنرا احساس نمی کنند اما در سامانه های نظارتی ثبت می شود.
همچنین در پی مشکلات شبکه در آن روزها زیرساخت مبادرت به انتشار جداول اختلال احتمالی اینترنت در کشور کرد که با انتقادات زیادی از طرف کاربردان در فضای مجازی همراه شد.
آبان ماه؛ قطع فیبر نوری در خاک گرجستان
قطعی لینک های بین الملل در آبان ماه نیز منجر به ایجاد مشکل ارتباطی برای کاربران شد. این دفعه قطعی فیبرنوری در خاک گرجستان تعدادی از لینک های بین الملل ورودی از خاک ارمنستان و ترکیه را گرفتار مشکل کرد.
آخرین اختلالی که در ایام اخیر با آن روبرو شدیم به ۲۷ آبان ماه برمی گردد که در اثر آن نزدیک به یک ساعت شبکه اینترنت بر روی اپراتورهای همراه و ثابت با اختلال مواجه گردید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به مهر مشکل این اختلال اخیر را فنی اعلام نمود و اظهار داشت: گمانه زنی هایی درباره ی اختلال اخیر اینترنت می شود که حمله سایبری شده است؛ به هیچ وجه هیچ حمله ای اتفاق نیفتاده و یک مشکل فنی بود.
دستور رئیس جمهور روی زمین ماند...
به گزارش ابرنت به نقل از مهر، همه اینها در صورتی است که در میانه اختلالات پرتکرار ماههای اخیر، رئیس جمهور در جلسه تیرماه شورای عالی فضای مجازی دستور بررسی این مساله را صادر کرد.
ابراهیم رییسی در این نشست با تأکید بر اقدامات خوب انجام شده برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و سکوهای ایرانی و گسترش زیرساخت های ارتباطی به برخی گلایه های مردمی در سفرهای استانی در ارتباط با کندی اینترنت اشاره و کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مأمور کرد تا موضوع را بررسی و حداکثر تا یک ماه آتی نتیجه بررسی و راهکارهای رفع دغدغه های مردم را ارائه نماید.
اگر چه بعد از این دستور، مهلت تعیین شده برای رسیدگی به این مشکل مردمی از طرف رئیس جمهور به مدت یک ماه دیگر تمدید گردید اما از آن موقع تا کنون متولیان امر نتیجه این بررسی را برای عموم اعلام نکرده اند و با گذشت ۴ ماه از دستور رئیس جمهور همچنان خبری از نتیجه گزارش اختلال ها و کندی اینترنت نیست.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین اظهارات خود در این زمینه اظهار داشت: پیگیری اینترنت از سمت وزارت ارتباطات همچنان دنبال می شود و دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در این خصوص می گوید ما تکالیف خودرا برای رسیدگی به کندی اینترنت انجام می دهیم.
این پاسخ ها در صورتی است که طبق دستور رئیس جمهور لازم بود نتیجه این گزارش ها به مردم اعلام گردد.
منبع: abrnet.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب