توسط محققان دانشگاه امیركبیر؛
مخلوط آسفالتی بر پایه یک پسماند خطرناک تولید شد
ابرنت: پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر مخلوط آسفالتی را بر پایه پسماند لجن اسیدی که از تصفیه روغن موتور به دست می آید را به تولید رساندند.
به گزارش ابرنت به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر علیرضا علی اکبری دانش آموخته دکترای دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه اظهار داشت: سالانه حدود ۲۰ هزار تن ماده پسماند از تصفیه روغن موتور تولید می شود که این پسماند به نام "لجن اسیدی" شناخته می شود و متشکل از اسید سولفوریک، تراشه های موتور وسایل نقلیه، پلیمرهای سوخته شده و مقداری روغن موتور مستعمل است.
وی با تأکید بر این که به سبب غلظت بیش از اندازه مجاز فلزات سنگین و اسیدی بودن، لجن اسیدی در دسته پسماندهای خطرناک طبقه بندی می شود، اظهار داشت: برمبنای مطالعات انجام شده، در صورت دفع غیر اصولی این پسماند می تواند آب های سطحی و زیرزمینی را تا بیش از یک میلیون برابر حجم خود آلوده کند که باتوجه به حجم تولید این پسماند، یک تهدید برای محیط زیست شمرده می شود.
علی اکبری دفع اصولی و بهداشتی این پسماند را همراه با هزینه های گزاف دانست و تصریح کرد: ارائه راهکاری مناسب که علاوه بر دفع بهداشتی این پسماند بتواند هزینه های مربوطه را به حداقل برساند می تواند پاسخی مناسب به چالش موجود در صنعت تصفیه روغن موتور باشد و استفاده از این پسماند در تولید مخلوط آسفالتی یکی از راهکارهای مناسب برای دفع بهداشتی پسماند تصفیه روغن موتور محسوب می شود.
این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد: از آنجائیکه دفع بهداشتی پسماند حاصل از تصفیه روغن موتور همراه با هزینه های گزاف است و این دفع بهداشتی از نظر زیست محیطی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد، اقتصادی کردن تولید روغن موتور تصفیه شده همراه با برآورده کردن استانداردهای زیست محیطی اهمیت بالایی دارد. این تحقیق با اقتصادی کردن پروسه دفع پسماندهای ناشی از تصفیه روغن موتور با ارائه یک روش ساده و کارآمد علاوه بر این که معضل صنایع تصفیه روغن موتور را حل کرده، با جایگزین کردن محصول به دست آمده به عنوان قسمتی از مصالح تولید مخلوط آسفالتی کمک شایانی به بهبود خواص مخلوط آسفالتی در مقابل خرابی های شیارشدگی، حساسیت رطوبتی و ترک خوردگی دمای پایین خواهدنمود.
این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد: باتوجه به ساختار و عملکرد پیچیده و غیرمعلوم پسماند تصفیه روغن موتور، در این مطالعه بصورت گام به گام عمل شد و یافته های گام پیشین در امتداد تعیین مسیر و رویکرد گام آتی مورد استفاده قرار گرفته است. در نخستین گام مراکز اصلی تصفیه روغن موتور، میزان تولید سالانه پسماند، تنوع موجود در پسماندها و مولفه های شناسایی و تفکیک این پسماند شناسایی و تعیین شد و با برنامه ریزی مناسب و با بهره بردن از آزمایش های شیمیایی و عملکردی رفتار نمونه ها شناسایی و تعیین شد.
علی اکبری اشاره کرد: باتوجه به عدم امکان استفاده از این پسماند بصورت مستقیم در مخلوط آسفالتی، روش هایی با قابلیت اجرا در صنعت برای اصلاح پسماند مورد استفاده قرار گرفت و با اضافه کردن محصول به دست آمده از این روش ها به قیر و مخلوط آسفالتی، تاثیر آن برمبنای معیارهای مهندسی سنجیده شد. باتوجه به این نتایج، بهترین روش برای این منظور شناسایی و محصول آن که پسماند اصلاح شده است با بهره گیری از آزمایش های پیشرفته تر و تکمیلی مورد ارزیابی قرار گرفت.
منبع: ابرنت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب