رشد 2 و نیم برابری فروش دانش بنیان های پارکی در دولت سیزدهم

رشد 2 و نیم برابری فروش دانش بنیان های پارکی در دولت سیزدهم

به گزارش ابرنت، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم اظهار داشت: از آغاز دولت سیزدهم تا آخر سال ۱۴۰۲، فروش محصولات فناورانه شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری نسبت به ابتدای دولت ۲.۵ برابر شده و از ۸۰ میلیون دلار به ۲۰۰ میلیون دلار تا آخر سال ۱۴۰۲ رسیده است.


به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، سجاد محمدعلی نژاد در نشست خبری امروز که در محل ساختمان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزاری شد، «ایجاد ساختار ویژه برای نوآوری و فناوری»، «توسعه کارگاه های تولید سریع در سطح پارک های علم و فناوری و دانشگاه ها» و «توسعه فناوری و نوآوری » را از مأموریت های کلیدی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم ذکر کرد و اضافه کرد: وظیفه جدی ما در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان، افزایش آگاهی شرکتهای دانش بنیان نسبت به بازار کار است که با راه اندازی سامانه «جان» از جانب ۲ هزار و ۸۰۰ شرکت مستقر در پارک های دانش و فناوری، ۷ هزار و ۵۰۰ محصول بارگذاری شد.
محمدعلی نژاد ضمن اشاره به اقدامات این معاونت در زمینه توسعه کارگاه های تولید سریع در سطح پارک های علم و فناوری و دانشگاه ها، اظهار نمود: شرکتهای دانش بنیان نوپا و دانشجویان می توانند در فب لب ایده و طرح خویش را بارگذاری کنند و در این خصوص مربی و مشاوران برای ارتقای ایده ها به صاحبان ایده ها کمک می کنند که این کمک تا مرحله ساخت ادامه دارد. از طرفی تابحال ۶ فب لب در ۶ منطقه کشور درحال راه اندازی است و در پارک های فناوری قزوین و سیستان و بلوچستان راه اندازی فب لب ها به فاز دوم رسیده اند. این فب لب ها برای کاهش زمان رسیدن ایده ها به بازار کار راه اندازی می شوند.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم تصریح کرد: در طرح همساز برای دانشجویان کمک مالی از هزار گرند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
ماموریت گرا شدن پارک ها
وی افزود: توسعه فناوری و نوآوری ها در کشور، دیگر مأموریت ما است که در این خصوص به پارک های علم و فناوری بر مبنای پایش منطقه ای مأموریت ویژه ای داده شده است، بعنوان نمونه به پارک علم و فناوری البرز مأموریت ایجاد زنجیره دارویی داده شده است.
محمدعلی نژاد تصریح کرد: سال جاری ۱۰ زنجیره راهبردی را کامل خواهیم کرد و در این خصوص نخستین پارک انتخاب شده و به آن مأموریت دارویی داده شده است. همینطور مأموریت پارک علم و فناوری سمنان در حوزه خودرویی و حمل و نقل عمومی، پارک علم و فناوری یزد در حوزه نساجی، پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در حوزه قطعات خودرو های سنگین و پارک کاشان در حوزه فرش ماشینی مشخص شده اند.
توسعه مالکیت فکری
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم ضمن اشاره به اقدامات در دستور کار این وزارت خانه در حوزه مالکیت فکری، خاطرنشان کرد: در این خصوص تفاهمنامه مشترک با معاونت علمی ریاست جمهوری و ثبت اسناد منعقد کردیم که برای ۱۰ هزار نفر از واحدهای فناور و هیات علمی دوره های آموزش و آشنایی با موضوعات حقوقی ثبت اختراع برگزار نماییم.
محمدعلی نژاد ضمن اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح رویش هسته فناورانه، اظهار داشت: سال قبل طرح رویش هسته فناورانه را به صورت پایلوت در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و تربیت مدرس برگزار کردیم که در خلال آن از رساله هایی که به تولید محصول منجر شدند، حمایت کردیم. بر طبق این دستاورد، دوره طرح رویش هسته فناورانه در تیرماه سالجاری رونمایی می شود و دبیرخانه این طرح در دانشگاه تربیت مدرس مستقر شده است.
به نقل از ایشان، هدف گذاری این طرح، پشتیبانی از هزار رساله ای است که منجر به تولید محصول شده باشند.
صادرات دانش بنیان
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با ابراز تاسف از این که تعداد پارک های علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان در حوزه علوم انسانی در کشور کم است، اظهار داشت: حدود ۴۸ شرکت دانش بنیان در این عرصه فعال شده اند؛ ازاین رو به پارک علم و فناوری قم در حوزه علوم انسانی و افزایش تعداد شرکتهای دانش بنیان در این عرصه مأموریت هایی را واگذار کردیم.
وی یکی از دغدغه های کشور در توسعه اقتصاد دانش بنیان را مبحث صادرات عنوان نمود و خاطرنشان کرد: از آغاز دولت سیزدهم تا آخر سال ۱۴۰۲، فروش محصولات فناورانه شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری نسبت به ابتدای دولت ۲.۵ برابر شده و از ۸۰ میلیون دلار به ۲۰۰ میلیون دلار تا آخر سال ۱۴۰۲ رسیده است.
محمدعلی نژاد تصریح کرد: در خلال دولت سیزدهم تعداد پارک های علم و فناوری به ۵۶ پارک، تعداد مرکز نوآوری به ۵۸ مرکز و تعداد مراکز رشد به ۲۵۹ مرکز افزایش داشته است. علاوه بر اینها تعداد شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری ۶۶ درصد رشد داشته است.




منبع:

1403/03/30
11:21:51
0.0 / 5
142
تگهای خبر: آموزش , ابری , حقوق , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
ابر نت