توسط یك شركت دانش بنیان انجام شد

تولید مواد هوشمند با قابلیت پایش وضعیت پل ها و تشخیص مواد شیمیایی و گاز در محیط

تولید مواد هوشمند با قابلیت پایش وضعیت پل ها و تشخیص مواد شیمیایی و گاز در محیط

ابرنت: مواد هوشمند با قابلیت تغییر رنگ دایم و یا برگشت پذیر، محصول دانش بنیان یکی از شرکتها است که می تواند همانند سنسورها، گاز و مواد شیمیایی را در محیط تشخیص دهد و قادر به پایش پل ها از نظر تنش های مکانیکی است.


محمد کاظمی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در گفت و گو با ایسنا، گفت: محصولات تولیدی ما مواد یا رنگ های هوشمند هستند که این مواد در 4 دسته اساسی قرار دارند و شامل "ترموکروما" (نسبت به دما عکس العمل نشان می دهند)، "فوتوکروما" (نسبت به نور عکس العمل دارند)، "شیمیو کروما" (حساس به مواد شیمیایی) بوده و دسته دیگر "پیزوکرما" هستند که نسبت به فشار و ضربات مکانیکی حساس هستند.
وی ادامه داد: از این جهت این مواد هوشمند هستند که رنگ این مواد "برگشت پذیر" و یا "برگشت ناپذیر"ند به این معنا که تغییر رنگ آنها در برخورد با مواد دیگر بصورت دائم و یا موقت (بازگشت به رنگ اولیه) است و باتوجه به شرایط ایمنی محیط های کاری، می توان رنگ ها را بصورت برگشت پذیر و یا برگشت ناپذیر تعریف کرد.
کاظمی، با اعلان اینکه مشخص کردن میزان دما، مواد شیمیایی، ذره و مقدار نور برای تغییر رنگ در این مواد از طرف متخصصان این شرکت دانش بنیان قابل تغییر است، اظهار داشت: باتوجه به سفارش صنایع مختلف می توان تعیین کرد که این مواد در چه بازه زمانی با چه میزان مواد دریافت، رنگ ظاهری خودرا تغییر دهند. نمونه کاربرد آنرا می توان در اتفاقاتی چون معدن طبس اشاره نمود. بجای آنکه درمعادن از آنالایزرهای پرهزینه برای تشخیص گاز متان استفاده شود، برچسب هایی با بهره گیری از این رنگ ها تهیه و با نصب بر روی لباس معدنکاران، آنها را از وجود گاز CH4 باخبر کرد.
به گفته ی ایشان، این برچسب ها با بهره گیری از این مواد هوشمند، بمحض رها سازی گاز متان، تغییر رنگ می دهند و افراد می توانند معدن را ترک کنند.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، کاربرد دیگر این مواد را در محصولات لومینسانس ها عنوان نمود و تصریح کرد: از این مواد بیشتر در جاده های کشورهایی مانند قطر و امارات و همین طور کشورهای اروپایی استفاده شده است. این مواد در روز نور خورشید را جذب می کنند و در شب نور را به محیط باز می تاباند. این مواد همانند لباس های پاکبان ها و یا نیروی انتظامی نیست که بمحض برخورد با نور، آنرا بازتاب دهند بلکه این مواد بوسیله جذب نور، بازتابش نور را انجام می دهند.
کاظمی، با اشاره به تولید پیگمنت های پیزوکرومیک در این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: خواص نوری این مواد در پاسخ به فشار، شوک و یا ضربه است و با اعمال فشار تغییر رنگ می دهند بدین جهت این مواد بیشتر در پایه پل ها و جاهایی که تنش های مکانیکی وجود دارد، استفاده می شود؛ چونکه برمبنای میزان تنش مکانیکی وارد شده به آن، تغییر رنگ می دهد.
وی اشاره کرد: تاکید ما بر این است که محیط هایی که گاز وجود دارد، تغییر رنگ لیبل ها بصورت برگشت ناپذیر باشد تا مسئولان نسبت به برطرف نمودن مشکل اقدام نمایند.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در پاسخ به این پرسش که آیا عملکرد این مواد همانند سنسورها است، اظهار داشت: قسمتی از این مواد درحال جایگزین شدن با سنسورها هستند و بخش دیگر بصورت جذب فرکانس کار می کنند و برای رادار گریزی و ایجاد اتاق های امن به کار می گیرد.
وی تکنولوژی ساخت این مواد را پیچیده توصیف کرد و کشورهای انگلستان و فرانسه و ژاپن و امریکا صاحب این فناوری هستند، افزود: اساس این مواد، پلیمرها هستند و این مواد تا حالا در کشور نبود و ما برای توسعه این مواد اقدام کردیم. شروع این تحقیقات از ساخت لیبل های صنایع فولاد است. لیبل های مورد نیاز این صنعت باید دارای دو مشخصه مقاومت در دمای بالا و جدا نشدن از فولاد است و ما در ایران بوسیله مهندسی معکوس متوجه شدیم این لیبل ها حاوی نوعی پلیمر مقاوم به دما بالا و یک نوع فلز هستند.
کاظمی در آخر اشاره کرد: با نخبگانی که بنیاد ملی نخبگان به ما معرفی نمود، پس از دو سال مطالعه، به ساخت این مواد دست یافتیم و با سفارش ذوب آهن اصفهان، مواد هوشمند را در ایران توسعه دادیم.




منبع:

1403/07/24
10:17:06
0.0 / 5
29
تگهای خبر: تكنولوژی , صنعت , فناوری , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
ابر نت