بر اساس گزارش سالانه انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر اعلام شد

سرمایه گذاری خطرپذیر ۳۲۰۲ میلیارد تومانی در اکوسیستم نوآوری کشور

سرمایه گذاری خطرپذیر ۳۲۰۲ میلیارد تومانی در اکوسیستم نوآوری کشور

ابرنت: ابرنت: طبق گزارش سالانه انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر کشور، این انجمن بالاتر از 9 هزار میلیارد تومان سرمایه ثبتی دارد و حجم سرمایه گذاری خطرپذیر آن به 3202 میلیارد تومان در سال 1402 و حجم ارائه تسهیلات توسط اعضاء انجمن در سال 1402 به عدد 2153 میلیارد تومان بالا رفته است.


به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر کشور در محل نمایشگاه بین المللی اصفهان از گزارش سالانه عملکرد اعضاء خود رونمایی نمود. این گزارش، باهدف انعکاس شفاف وضعیت تامین مالی نوآوری و ارائه آمار و تحلیل های جامع در سرفصل های سرمایه گذاری خطرپذیر، تسهیلات، ضمانت نامه و جمع سپاری مالی به همت انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر تهیه شده است.
در این مراسم عباسعلی کارشناس، دبیر انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر، ماهیت این گزارش را تشریح کرد و اظهار داشت: انجمن، این گزارش را باتوجه به اهمیت داده های نظام تامین مالی برای کارآفرینان و مدیران بنگاه های اقتصادی کشور از سال ۱۳۹۱ بصورت سالیانه تهیه و منتشر می کند. این گزارش شامل چهار بخش اصلی است و داده های آن برمبنای خوداظهاری اعضاء انجمن تهیه می شود. بخش اول به توصیف تعداد، تنوع و خاصیت های بازیگران تامین مالی عضو انجمن اختصاص دارد. بخش دوم به عملکرد اعضاء انجمن در عرصه سرمایه گذاری خطرپذیر در چهار محور سرمایه گذاری خطرپذیر مستقیم، سرمایه گذاری خطرپذیر غیرمستقیم، سرمایه گذاری در پروژه و سایر سرمایه گذاری ها می پردازد. در بخش سوم، عملکرد اعضا در حوزه ارائه انواع تسهیلات به زیست بوم نوآوری (قرض الحسنه، جعاله، لیزینگ و استصناع) و همین طور منابع تامین آن بیان می شود. در نهایت، بخش چهارم به بیان عملکرد اعضا در عرصه صدور انواع ضمانت نامه (ارجاع کار، انجام تعهدات، پیش پرداخت، گمرکی و تعهد پرداخت) می پردازد.
دبیر انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر با اعلان اینکه مجموع سرمایه ثبتی اعضاء انجمن به بالای ۹ هزار میلیارد تومان رسیده است که حاکی از اهمیت این مجموعه ها در راهبری زیست بوم نوآوری و فناوری کشور است، اظهار داشت: تأسیس شرکتها و صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر و جذب منابع دولتی و غیردولتی در این نهادها موجب افزایش حجم سرمایه گذاری خطرپذیر به ۳۲۰۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ شده است، همین طور حجم ارائه تسهیلات توسط اعضاء انجمن در سال ۱۴۰۲ به عدد ۲۱۵۳ میلیارد تومان بالا رفته است.
کارشناس، به بیان میزان داده های مربوط به صدور ضمانت نامه ها پرداخت و اضافه کرد: مهم ترین رشد و افزایش را می توان در حجم ضمانت نامه های اعضاء انجمن مشاهده کرد که در سال ۱۴۰۲ رشد ۱۶۲ درصدی نسبت به سال قبل را تجربه کرده و به ۲۰۲۹۱ میلیارد تومان رسیده است. ازجمله اسناد بالادستی مهم دراین زمینه، اصلاح بخشنامه تضمین معاملات دولتی و تصویب قانون جهش دانش بنیان است که تأثیر آن بر افزایش حجم ضمانت نامه ها خصوصاً از سال ۱۳۹۹ به بعد مشهود است.
وی از افزوده شدن بخشهایی به گزارش، برمبنای نیاز روز زیست بوم آگاهی داد و در این زمینه اظهار داشت: در گزارش امسال بخشی به معرفی خروج های سرمایه گذاران خطرپذیر اختصاص داده شده و باتوجه به افزایش عملکرد سکوهای تامین مالی جمعی در تامین مالی بنگاه های زیست بوم نوآوری کشور در سال ۱۴۰۲، پیوست ویژه ای برای گزارش عملکرد و داده های آنها در گزارش اختصاص یافته است. همین طور با انعکاس خلاصه ای از کارهای صندوق نوآوری و شکوفایی، بر جامعیت این گزارش افزوده ایم.
سید محمدحسین سجادی نیری، رییس هیات مدیره انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر نیز در این مراسم ضمن تشریح اهمیت این گزارش اظهار داشت: در سال گذشته، صنعت ما با چالش ها و فرصت های بسیاری روبه رو بود. این گزارش به ما کمک می نماید تا نقاط قوت و ضعف خودرا شناسایی کرده و در راستای بهبود تلاش نماییم. ما در انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر کشور وظیفه خود می دانیم برای ارتقای جایگاه دیده بانی و تصمیم سازی انجمن تلاش نماییم و امیدواریم با هم افزایی و مشارکت اعضا، در شکل دادن به داستان های موفقیت آینده توفیق پیدا نماییم.
رییس هیات مدیره انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر در ادامه به کارهای یک سال اخیر انجمن پرداخت و اظهار داشت: انجمن در یک سال قبل چالش هایی داشت، اما ترجیح می دهم ناظر به آینده صحبت کنم. ما تلاش نموده ایم تعاملات را به حداکثر برسانیم و این گردهمایی که اتفاق مبارک خروج از تهران را رقم زد، مصداق این تلاش ها و حاصل همراهی اکوسیستم اصفهان است. ازنظر من انجمن، چیزی جز جمع شما و این هم افزایی ها نیست و اثرگذاری انجمن منوط به همت جمع ماست. در این بین، علاوه بر روال سابق عضوگیری، سعی کردیم علاوه بر حضور باارزش اعضاء قدیمی تر بطور فعالانه از مجموعه های اثرگذار برای عضویت در انجمن دعوت نماییم. همچون برآیندهای این پویایی در عضوگیری، ایجاد کمیسیون صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی در انجمن در بدو مجوزگیری این صندوق ها بود. تمام تلاش ما در این گام، گشودن مسیرهای تازه ای از تعامل اعضا و ایجاد ساختارهای مشارکت، اثربخش بوده است و برای برداشتن قدمهای بعدی به استقبال یاری تک تک بازیگران تامین مالی کشور می رویم.
سجادی نیری سه اولویت اول انجمن را تقویت کمیسیون ها، اثرگذاری در نهادسازی و بهره برداری مثبت از جایگاه انجمن در کارگروه شورای دانش بنیان دانست و اظهار داشت: تقویت کمیسیون ها برای پیگیری مسائل خوشه خاص اعضاست که باتوجه به تنوع کارهای اعضا این نیاز را احساس کردیم و ساختار تمرکززدای کمیسیون ها را بازطراحی کردیم. برنامه یک سال آینده ما هم ادامه این مسیر است و همت جمعی می طلبد. کمیسیون ها باید فعالانه وارد عمل شوند و چالش های خودرا با ارائه پیشنهاد و راه حل به کارگروه دانش بنیان انتقال دهند.
در ادامه این جلسه، مهدی خالقی، معاون پارلمانی صندوق نوآوری و شکوفایی گزارشی از اقدامات و برنامه های صندوق ارائه کرد و اظهار داشت: صندوق نوآوری و شکوفایی در همکاری با ۲۴ صندوق، ۹۰۰ میلیارد تومان هم سرمایه گذاری داشته است و در عرصه تامین مالی جمعی نیز با اقدامات ترویجی مانند برنامه شکوفا، به ارتقای این حوزه کمک کرده است.
معاون پارلمانی صندوق نوآوری و شکوفایی با تکیه بر اهمیت مشارکت جویی بازیگران زیست بوم نوآوری در همکاری با این صندوق اظهار داشت: روزی که در سال ۱۳۹۱ صندوق نوآوری و شکوفایی آغاز به کار کرد، فقط وام تعریف شده بود؛ اما در حال حاضر بالای هفتاد ابزار مالی و خدمت در صندوق وجود دارد. امروز نیز از پیشنهادها و نوآوری ها دراین زمینه استقبال می نماییم.
متن کامل این گزارش در لینک https: //irvc.ir/IRVC-Report-1402 است.




منبع:

1403/07/19
12:27:30
0.0 / 5
75
تگهای خبر: ابزار , ارزش , سیستم , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
ابر نت